Η αξία του Νερού

Γράφει ο Νίκος Παναγοδημητρόπουλος

Είναι γνωστό ότι, ο άνθρωπος μπορεί να ζήσει πολλές μέρες χωρίς τροφή, χωρίς νερό όμως, πεθαίνει σε λίγες μέρες.
Η ποσότητα του νερού στο ανθρώπινο σώμα, καταλαμβάνει το 60-70%, ποσοστό που αυξομειώνεται, καθώς υγρά προσλαμβάνονται και αποβάλλονται διαρκώς.

Όλες οι χημικές λειτουργίες και ο μεταβολισμός των τροφών, γίνονται σε υγρό περιβάλλον. Η αξία του νερού και γενικά των υγρών στον ανθρώπινο οργανισμό, είναι τεράστια. Με τα υγρά του οργανισμού, γίνεται η μεταφορά των ουσιών στα κύτταρα, τους ιστούς και τα όργανα. Τα υγρά του οργανισμού, δρουν κατά κάποιο τρόπο και σαν θερμοστάτες, ρυθμίζοντας τη θερμοκρασία του σώματος.
Τα 2/3 των υγρών στον οργανισμό, είναι το ενδοκυτταρικό υγρό, το οποίο βρίσκεται μέσα στα κύτταρα και είναι πλούσιο σε Κάλιο, ενώ το 1/3 βρίσκεται έξω από τα κύτταρα και είναι το εξωκυτταρικό υγρό.
Το νερό που χάνεται από τον οργανισμό, προέρχεται από τα εξωκυτταρικά υγρά. Η αντικατάστασή του είναι απαραίτητα, για να μην αναγκαστεί ο οργανισμός να χρησιμοποιήσει τον υδάτινο όγκο, ο οποίος βρίσκεται μέσα στα κύτταρα (ενδοκυτταρικό υγρό).

Η ποσότητα του νερού που πρέπει να πίνουμε ημερησίως, εξαρτάται από το μεταβολισμό, την ποσότητα και την ποιότητα της τροφής μας, τη θερμοκρασία του περιβάλλοντος και το μυϊκό έργο που παράγει το σώμα.
Τα υγρά που πίνουμε, φιλτράρονται στα νεφρά, που ρυθμίζουν την ποσότητα του άλατος και των υγρών στο σώμα μας και απομακρύνουν τις άχρηστες ουσίες από το σώμα. Ο υγιής οργανισμός, αποβάλλει συνήθως 1-1,5 κιλά ούρα την ημέρα.
Το νερό προμηθεύει τους μύες με θρεπτικές ουσίες και οξυγόνο. Ο αθλητής, κατά τη διάρκεια της προσπάθειας, αποβάλλει μεγάλες ποσότητες ιδρώτα. Έτσι, χρειάζεται να καταναλώσει μεγαλύτερες ποσότητες νερού (υγρών). Όταν ο καιρός είναι ζεστός και οι προσπάθειες μεγάλης διάρκειας, ο ιδρώτας που αποβάλλεται, μπορεί να φτάσει τα 4-5 λίτρα την ημέρα. Ο ιδρώτας, εκτός από το νερό, περιέχει και πολλούς από τους ηλεκτρολύτες που υπάρχουν στο πλάσμα του αίματος.
Εάν τα αποθέματα του νερού δεν συμπληρωθούν έγκαιρα, τότε η ποσότητα του πλάσματος του αίματος μειώνεται και το αίμα συμπυκνώνεται. Τότε παρουσιάζεται η αφυδάτωση του οργανισμού, που εκδηλώνεται με κόπωση και μειωμένη ικανότητα για εργασία.

Παλαιότερα υπήρχε η τάση του περιορισμού κατανάλωσης υγρών από τους αθλητές, για να αποφεύγεται η αύξηση του σωματικού βάρους. Σήμερα η τάση αυτή δεν ισχύει πια. Ο αθλητής, μόνο λίγο πριν και κατά τη διάρκεια της προπόνησης ή του αγώνα, πρέπει να πίνει μία περιορισμένη ποσότητα νερού, γιατί το γεμάτο στομάχι εμποδίζει τις κινήσεις των αναπνευστικών μυών. Στη διάρκεια της ανάπαυσης, αμέσως μετά την προπόνηση ή τον αγώνα, τα υγρά που καταναλώνει ο αθλητής, πρέπει να πίνονται αργά-αργά και να έχουν φυσιολογική θερμοκρασία.
Σε όλα τα υγρά, θα ήταν ωφέλιμο, να προστεθούν, σε κατάλληλο συσχετισμό (περίπου 5-6%), ηλεκτρολύτες και γλυκόζη.

Για τους αθλητές, σπουδαία είναι η σημασία που έχει το νερό:
1) στη σύσταση του αίματος,
2) στην προμήθεια θρεπτικών ουσιών και οξυγόνου στους μυώνες που εργάζονται,
3) στην αποβολή των άχρηστων προϊόντων,
4) στη ρύθμιση της θερμοκρασίας του οργανισμού.

©2004-2020 Νικόλαος Σ. Παναγοδημητρόπουλος
Σύμβουλος Επιχειρήσεων – Συγγραφέας

Η εγκληματικότητα στις μέρες μας βρίσκεται σε δυσθεώρητα ύψη, παρουσιάζοντας δυστυχώς αυξητικές τάσεις, κυρίως εναντίον του πιο αδύναμου κομματιού της κοινωνίας μας… τις γυναίκες και τους ηλικιωμένους.
Ζούμε σε συνθήκες Πολέμου και σε έναν πόλεμο επιβιώνουν μονάχα οι τυχεροί και οι εκπαιδευμένοι. Μην αφήνεστε στην τύχη σας.
Εκπαιδευθείτε!
Από την εκπαιδευτική ύλη του Εκπαιδευτικού Κύκλου Μαθημάτων μου «Οδηγός Επιβίωσης στο Σήμερα».
Την Θεωρία μπορείτε να διαβάσετε στο ομώνυμο βιβλίο το οποίο μπορείτε να βρείτε στην ενότητα «Εκδόσεις»
στην Πράξη μπορείτε να εκπαιδευτείτε στα σεμινάριά μας.

Όλα τα κείμενα που δημοσιεύονται στο Διαδίκτυο είναι νομικά κατοχυρωμένα και προστατεύονται από τον Νόμο περί Πνευματικής Ιδιοκτησίας. Απαγορεύεται ρητώς η ολική ή μερική αναδημοσίευσή τους, χωρίς να αναφέρεται η Πηγή και το όνομα του συγγραφέα.